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Décocher tout
Article de périodique (31)
Mémoire (27)
Livre (6)
Niveau d'information
Décocher tout
Niveau licence et master (34)
Niveau recherche (24)
Niveau généralités (4)
Texte (1)
Date de publication
Décocher tout
2021 (61)
2020 (2)
2019 (1)
Langues
Décocher tout
Français (47)
Anglais (17)
Titre revue
Décocher tout
Disability and Society (8)
European journal of special needs education (8)
ANAE/ Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant (5)
Alter. European Journal of Disability Research. Revue européenne de recherche sur le handicap (1)
Echo Magazine (1)
Envie d'école (1)
Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence (1)
Lien social (1)
Cerveau et psycho (1)
ASH / Actualités sociales hebdomadaires (1)
Hospimedia (1)
La Nouvelle revue. Éducation et société inclusives (1)
Le Bulletin scientifique de l'ARAPI (1)
Résultat de recherche
64 réponses ont été trouvées pour le(s) critère(s) suivant(s) :
17/09/2021 < 04/10/2021, Lettre INS HEA
Article de périodique
, Cote :
PER CER PSY
BOHLER, Sébastien
Dans la tête d'un surdoué. [Dossier]
2021
Cerveau et psycho
, N°
136
, du
01/10/2021
,
p. 44-63
Que disent les neurosciences sur le haut potentiel intellectuel ? [Résumé auteur]
ADULTE A HAUT POTENTIEL INTELLECTUEL / CERVEAU / ELEVE A BESOINS EDUCATIFS PARTICULIERS / ENFANT A HAUT POTENTIEL / ENFANT A HAUT POTENTIEL INTELLECTUEL / ENFANT SURDOUE / SURDOUANCE / SURDOUEMENT
Niveau licence et master
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Livre
, Cote :
371.91 LEV S
LEVI, Primo
Si c'est un homme
Carrières-sur-Seine : Voir de près
,
2021
552 p. ; 24 cm
« Pourquoi ? - Ici, il n'y a pas de pourquoi. » La réponse du kapo d'Auschwitz au détenu N° 174 517, Primo Levi, est emblématique de la déshumanisation des camps de concentration. Si c'est un homme témoigne sur un ton neutre de cette plongée dans les cercles de l'enfer : de la peur, de la faim, du froid...
Un livre essentiel. [Résumé éditeur]
EDITION ADAPTEE / GROS CARACTERES / HANDICAPE VISUEL / HISTOIRE / LITTERATURE / MALVOYANT / TEMOIGNAGE
Texte
Disponibilité
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Livre
, Cote :
308 ROM F
ROMAINVILLE, Anne-Sophie
Les faces cachées de la langue scolaire : transmission de la culture écrite et inégalités sociales
Paris : La Dispute
,
2019
197 p. ; 23 cm
Le développement historique de la culture écrite a favorisé l'émergence d'une posture lettrée d'analyse réflexive des textes. Pour assurer aujourd'hui leur réussite scolaire, les élèves doivent parvenir à adopter à leur tour cette même posture métalangagière à l'égard des énoncés qu'ils ont à déchiffrer ou à rédiger. S'inscrivant dans la lignée des travaux de Jack Goody et de Bernard Lahire, la recherche d'Anne-Sophie Romainville interroge le développement des compétences métalangagières, et particulièrement métadiscursives, chez des élèves de l'enseignement secondaire engagés dans différents types de parcours scolaires. L'ampleur et la rigueur de la collecte des données réalisée permet à l'auteure de montrer combien la formation des compétences métalangagières est l'objet de soins attentifs dans les établissements et les classes où se concentrent les « héritiers », alors qu'elle apparaît négligée dans les autres, où l'on permet aux élèves, au nom d'un enseignement « adapté », d'échapper à ses contraintes. Au plus intime des pratiques enseignantes, la démocratisation scolaire apparaît ainsi suspendue à la rupture avec la norme du donner moins à ceux qui ont moins, au profit d'une pédagogie de l'exigence intellectuelle pour tous. [Résumé d'éditeur]
DIDACTIQUE DE LA LANGUE / DIFFICULTE SCOLAIRE / ECHEC SCOLAIRE / ECRITURE / FRANCAIS (LANGUE) / INEGALITE SCOLAIRE / INEGALITE SOCIALE / LANGUE ECRITE / LANGUE ORALE / LANGUE PARLEE / LECTURE / MILIEU CULTUREL / MILIEU SOCIAL / PRATIQUE LANGAGIERE / TRANSMISSSION DES SAVOIRS
Disponibilité
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Livre
, Cote :
371.91 MOR T
MORGENSTERN, Susie
Touche moi
Paris : Thierry Magnier
,
2020
224 p. ; 22 cm
Pas normale. Voila ce qui tourne en boucle dans la tête de Rose. Être différente, ça, elle connait. Depuis toujours même. Heureusement que ses soeurs et son frère adorés sont là pour la soutenir et lui rendre la vie plus facile. Mais en ce moment, ce qui la tracasse, ce sont plutôt les histoires qu'elle s'invente, la nuit dans son lit. L'amour, le sexe, voila ce qui l'intéresse. Quelle ironie, quand les gens osent à peine vous regarder ! Et vu le binôme que son prof d'anglais vient de lui imposer, il y a peu de chance que la situation s'améliore. [Résumé d'auteur]
ALBINISME / HANDICAPE VISUEL / ROMAN / SEXUALITE
Niveau généralités
Disponibilité
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Article de périodique
, Cote :
PER ANA
GODIN, M.-P./GAGNE, A./CHAPLEAU, N.
La production de lettres muettes et les habiletés en conscience morphologique d'élèves ayant un trouble développemental du langage
2021
ANAE/ Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant
, Vol.
33
, N°
172
, du
01/06/2021
,
p. 346-356
Cette étude analyse la production de lettres muettes dérivables et les habiletés de conscience morphologique d'enfants avec et sans trouble développemental du langage (TDL). Les résultats montrent que, malgré leurs faibles habiletés en conscience morphologique, les élèves ayant un TDL produisent un nombre similaire de lettres muettes adéquates à celui de leurs pairs sans difficulté. Aucun des groupes ne semble recourir systématiquement à leurs connaissances morphologiques pour produire ces lettres.
CONSCIENCE MORPHOLOGIQUE / ENFANT / ORTHOGRAPHE LEXICALE / TROUBLE DU LANGAGE
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER ANA
CASTERAN, L./DESCHAMPS, L./BOUTET, J./ALOUI, S./N'GUYEN-MOREL, M.-A./LABYT, E./JOLLY, C.
Identification de deux sous-types de dysgraphies à partir de l'analyse de paramètres cinétiques et statistiques de l'écriture d'enfants typiques et porteurs d'une dysgraphie
2021
ANAE/ Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant
, Vol.
33
, N°
172
, du
01/06/2021
,
p. 335-345
Les déficits dysgraphiques affectent la vitesse et/ou la qualité de l'écriture, et peuvent impacter fortement la réussite scolaire des enfants s'ils ne sont pas diagnostiqués et pris en charge. La dysgraphie est diagnostiquée à l'aide d'un test papier-crayon appelé BHK, qui consiste en la copie d'un texte pendant 5 minutes. Cette étude présente une analyse détaillée de paramètres cinématiques et statiques réalisés à partir de textes BHK numériques. Les résultats montrent que les enfants porteurs d'une dysgraphie se caractérisent par une une trace écrite plus longue et une lenteur d'écriture, due à une augmentation du temps du tracé, du temps en l'air et de la durée des pauses. Deux sous-groupes se distinguent par la sévérité de la dysgraphie. L'identification de ces deux sous-types de dysgraphie met en avant l'importance de prendre en copte le tableau clinique complet des enfants et les paramètres cinématiques de l'écriture pour les recherches futures.
CINEMATIQUE / DYSGRAPHIE / ECRITURE MANUELLE / ECRITURE MANUSCRITE / ENFANT
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER ANA
DANTIN, P./MALLET, C./MOREL, A.-L./RAMAJO, C./MAIER, A.
Un modèle d'intervention cognitivo-fonctionnelle (Cog-fun) en ergothérapie auprès d'enfants présentant une trouble déficitaire de l'attention avec ou sans hyperactivité (TDAH)
Apport de l'ergothérapie dans l'accompagnement des enfants avec troubles du neurodéveloppement. [Dossier]
2021
ANAE/ Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant
, Vol.
33
, N°
172
, du
01/06/2021
,
p. 310-318
Le TDAH impacte les occupations de la personne tout au long de sa vie. Chez l'enfant, cela concerne les soins personnels, les loisirs, la scolarité. L'approche COG-Fun est un modèle d'intervention en ergothérapie auprès de cette population. Une étude a montré des effets significatifs de Cog-Fun sur la participation et les fonctions exécutives. Cette approche offre aux ergothérapeutes un modèle d'intervention innovant, centré sur l'occupation.
ENFANT / ERGOTHERAPIE / FONCTION EXECUTIVE / INTERVENTION / TROUBLE DEFICIT DE L ATTENTION HYPERACTIVITE
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER ANA
ROULEAU, N./BEAULIEU, J./RAMAJO, C.
Développement théorico-pratique d'une approche de rééducation graphomotrice en ergothérapie
Apport de l'ergothérapie dans l'accompagnement des enfants avec troubles du neurodéveloppement. [Dossier]
2021
ANAE/ Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant
, Vol.
33
, N°
172
, du
01/06/2021
,
p. 302-309
Comment des ergothérapeutes cliniciens intègrent les théories et les données probantes pour faire évoluer une approche d'enseignement et rééducation de la graphomotricité au service du développement des compétences en écriture. Ancrée dans les théories de l'apprentissage moteur, leur démarche favorise l'engagement, la pratique, l'intégration orthographique-motrice et la généralisation des acquis en contexte d'écriture par le biais d'activités ludiques et signifiantes.
ENFANT / ERGOTHERAPIE / GRAPHOMOTRICITE / REEDUCATION / TROUBLE DE L ECRITURE
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER ANA
TANNEAU, C./BIDAL, E.
Le développement du répertoire occupationnel des enfants entre 0-6 ans. Comment l'accompagner en ergothérapie
Apport de l'ergothérapie dans l'accompagnement des enfants avec troubles du neurodéveloppement. [Dossier]
2021
ANAE/ Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant
, Vol.
33
, N°
172
, du
01/06/2021
,
p. 277-284
L'action précoce auprès des enfants atteints de troubles développementaux est aujourd'hui une priorité gouvernementale dans laquelle s'inscrit l'action de l'ergothérapeute. Celui-ci construit son intervention sur une pratique centrée sur l'enfant et sa famille ainsi que sur l'occupation. Cet article présente cette pratique permise par la connaissance du répertoire occupationnel de l'enfant et l'évolution de ses compétences occupationnelles. Description du répertoire et enjeux et limites de la pratique en ergothérapie.
DEVELOPPEMENT DE L ENFANT / ENFANT / ERGOTHERAPIE / INTERVENTION PRECOCE / TROUBLE NEURODEVELOPPEMENTAL
Niveau recherche
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Mémoire
, Cote :
MEM (NUM) AGNESE V
AGNESE, Vincent
L'accompagnement des professeurs des lycées et collèges enseignant aux élèves de 6ème pré-orientés en SEGPA
2021
56 p. ; 30 cm
Ce mémoire étudie si les enseignants du second degré en charge d'élèves à besoins éducatifs particuliers sont suffisamment préparés et formés, et dans quelle mesure le Directeur adjoint chargé de SEGPA (DACS), ainsi que l'équipe de professeurs des écoles spécialisées de la SEGPA, peuvent les accompagner. Ces derniers ont-ils les compétences et la légitimité pour guider les professeurs de classes ordinaires ? De tels échanges professionnels vont-ils de soi ? Quelles sont les marges de manoeuvre du DACS dans le pilotage de l'équipe pour y instaurer un esprit coopératif ?
[Texte intégral joint, accès restreint à l'INSHEA]
COENSEIGNEMENT / DIRECTEUR ADJOINT DE SECTION D ENSEIGNEMENT GENERAL ET PROFESSIONNEL ADAPTE / ELEVE A BESOINS EDUCATIFS PARTICULIERS / ENSEIGNANT DU SECOND DEGRE / PARTENARIAT EDUCATIF / REUNION DE COORDINATION / SCOLARISATION EN MILIEU ORDINAIRE / SEGPA
Niveau licence et master
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Article de périodique
, Cote :
PER HOS
MIKULOVIC, Jacques
"L'école inclusive oblige à repenser et former les collectifs"
2021
Hospimedia
, du
01/01/2021
,
2 p.
http://www.hospimedia.fr/actualite/interviews/20210825-jacques-mikulovic-directeur-de-l-ecole-inclusive-oblige
Jacques Mikulovic dirige l'Institut national supérieur de formation et de recherche handicap et enseignements adaptés depuis deux ans. Il revient pour Hospimedia sur les évolutions de l'école inclusive et ses conséquences pour son propre institut. [Résumé d'éditeur]
COLLECTIF / ECOLE INCLUSIVE / ETABLISSEMENT MEDICO SOCIAL / ETABLISSEMENT SPECIALISE / FORMATION DES ENSEIGNANTS / INSTITUT NATIONAL SUPERIEUR DE FORMATION ET DE RECHERCHE POUR L EDUCATION DES JEUNES HANDICAPES ET LES ENSEIGNEMENTS ADAPTES / PARTENARIAT
Niveau licence et master
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Article de périodique
, Cote :
PER DIS
REBERNIK, Natasa/FAVERO, Paolo/BAHILLO, Alfonso
Using digital tools and ethnography for rethinking disability inclusive city design - Exploring material and immaterial dialogues
2021
Disability and Society
, Vol.
36
, N°
6
, du
01/07/2021
,
p. 952-977
Successful inclusion is a subject that addresses the question of how well a society can prevent discrimination and ensure access to information, products, services, and spaces for all. Disability may not necessarily lead to exclusion, unless society fails to respond to the needs of people regardless of their impairment. Digital tools combined with ethnographic research may help researchers explore users' needs, perceptions, behaviors, and attitudes and can aid in understanding the interactions between the human, the space, and the digital within the urban realm. This paper thus outlines a diversity of digital tools in the context of the disability-inclusive city. Through ethnographic encounters with Joe, Ann, and Vanessa, we then explore how these tools can be applied to practice. Centering on Joe, we attempt to exemplify some of the key issues that need to be addressed when looking into the terrain of disability, the city, and digital tools. [Résumé d'auteur]
ACCES A L INFORMATION / ACCESSIBILITE DE LA VILLE / APPLICATION MOBILE / ETHNOGRAPHIE / INCLUSION SOCIALE / OUTIL NUMERIQUE / PERSONNE HANDICAPEE
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER ASH
BEGUE, Brigitte
Dossier juridique : protection des mineurs isolés
2021
ASH / Actualités sociales hebdomadaires
, N°
3226
, du
24/09/2021
,
p. 18-20
Âgés de moins de 18 ans et privés de la protection de leur famille, les mineurs isolés sont pris en charge par les services de la protection de l'enfance. Présentation du dispositif d'accompagnement de ces enfants en danger. [Résumé d'auteur]
ENFANT EN DANGER / LEGISLATION / MINEUR ETRANGER ISOLE / PROTECTION DE L ENFANCE / PROTECTION DES MINEURS
Niveau généralités
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Article de périodique
, Cote :
PER DIS
TREZZINI, Bruno/SCHULLER, Victoria/SCHUPBACH, Sabrina/[et al.]
Environmental barriers to and facilitators of labour market participation as experienced by disabled people living in Switzerland
2021
Disability and Society
, Vol.
36
, N°
6
, du
01/07/2021
,
p. 925-951
Forming part of a larger project on how disabled people exercise active citizenship in nine European countries, this study examined factors that enhance or hamper disabled peoples' opportunities to participate fully and on equal terms with others in the domain of work. Twenty-six, gender-balanced life course interviews with persons living in Switzerland and representing four impairment groups and three age cohorts were conducted. Applying qualitative content analysis, we found that over the entire work life course environmental factors such as support structures and attitudes were most salient (as compared to personal factors and impairment effects), and that facilitating and impeding factors cut across impairment groups and age cohorts. To achieve parity of participation and to enhance people with disabilities' active citizenship and opportunities to access, and flourish in, the labour market, society has to both recognize their rights and provide sufficient economic resources to remove existing barriers. [Résumé d'auteur]
CITOYENNETE / DISPOSITIF D AIDE ET DE SOUTIEN / EGALITE DES DROITS / EXPERIENCE PERSONNELLE / INCLUSION SOCIALE / MAINTIEN DANS L EMPLOI / OBSTACLE / PARITE / PARTICIPATION SOCIALE / PERSONNE HANDICAPEE / RECHERCHE D EMPLOI / SOUTIEN A L INSERTION / SUISSE / TRAVAILLEUR HANDICAPE
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER DIS
CORTESE, Corinne/TRUSCOTT, Freda/NIKIDEHAGHANI/[et al.]
Hard-to-reach: the NDIS, disability, and socio-economic disadvantage
2021
Disability and Society
, Vol.
36
, N°
6
, du
01/07/2021
,
p. 883-903
This paper examines the experiences of a small group of socio-economically disadvantaged people and their attempts to access disability welfare under Australia's National Disability Insurance Scheme (NDIS). We interviewed 32 individuals with some form of disability who were potentially eligible to apply for the NDIS. Our research revealed that only a small proportion of a sample successfully applied to the NDIS, with our interviewees characterised as 'hard-to-reach' because of their socio-economic disadvantage, social isolation, and lack of adequate support. Reflecting on the many and varied experiences of this group, we consider our interviewees to be at risk of further marginalisation in the absence of effective measures to engage and support them. We recommend ways to bring the hard-to-reach group within the ambit of the NDIS, as well as possibilities for future research. [Résumé d'auteur]
ADMISSION A L AIDE SOCIALE / AIDE SOCIALE / AIDE SOCIALE AUX HANDICAPES / ASSURANCE / AUSTRALIE / MILIEU DEFAVORISE / PERSONNE HANDICAPEE / SERVICE SOCIAL
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER NRESI
KLOEDITZ, Sandrine
Travail social et handicap. La seule mission : ouvrir les portes du possible !
2021
La Nouvelle revue. Éducation et société inclusives
, Vol.
2
, N°
89-90
, du
01/05/2021
,
p. 179-192
À l'heure de l'inclusion des personnes en situation de handicap, le secteur médico-social se doit de changer de paradigme en matière d'accompagnement et de modifier ses pratiques professionnelles pour s'ouvrir enfin sur le monde, sur la société, de regarder, enfin, ces personnes, comme des êtres sociaux, autrement capables. Ces personnes savent développer des compétences, du moment que les professionnels puissent leur offrir des environnements d'éducation, de formation et d'insertion professionnelles variés, de les inscrire dans une démarche de responsabilité et de les projeter sur un avenir possible, de les considérer comme les autres : des adultes en devenir ! Accepter pour les professionnels de l'éducation spécialisée de faire un pas de côté pour imaginer d'autres perspectives, d'autres modalités d'accompagnement pour les inscrire dans les dispositifs de droits communs. [Résumé d'auteur]
ACCOMPAGNEMENT DE LA PERSONNE HANDICAPEE / AUTODETERMINATION / EDUCATION SPECIALISEE / INCLUSION / PERSONNE HANDICAPEE / SECTEUR MEDICOSOCIAL / TRAVAILLEUR SOCIAL / TRAVAIL SOCIAL
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER DIS
TARVAINEN, Merja
Loneliness in life stories by people with disabilities
2021
Disability and Society
, Vol.
36
, N°
6
, du
01/07/2021
,
p. 864-882
This study investigates loneliness in life stories by people with disabilities. By approaching loneliness from a relational perspective, this study attempts to illustrate how loneliness and disability are intertwined in the life course. The research question was as follows: How do people with disabilities understand loneliness in their life stories? Life story data 'Life of Disabled Persons in Finland 2013–2014' was analysed with a narrative life course approach. Loneliness was narrated in accordance with normative life course expectations. People with disabilities narrated loneliness as unbelonging in childhood, disjointed youth and disaffiliation to normative institutions in adulthood. This study suggests that relation between loneliness and disability concern the conditions of inclusion that is the conditions of living and telling. [Résumé d'auteur]
EXCLUSION SOCIALE / FINLANDE / HANDICAP / INCLUSION SOCIALE / ISOLEMENT SOCIAL / NARRATION / PERSONNE HANDICAPEE / RECIT DE VIE / SOLITUDE
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER DIS
LOURENS, Heidi
Giving voice to my body: healing through narrating the disabled self
2021
Disability and Society
, Vol.
36
, N°
6
, du
01/07/2021
,
p. 849-863
In this paper, I argue that using autoethnography as a vehicle to narrate the disabled self could be therapeutic for disabled persons, since it could unlock the unconscious, silenced parts of the self. Disabled persons often keep quiet about the thorny segments of their lives, because they learn that it is too anxiety-provoking for nondisabled listeners. Yet, it is often in the painful stories of disabled persons where external and internal oppressions meet. Uncovering hidden truths will inevitably reveal an inaccessible and often hostile world and the myriad ways in which these find root in the psyche of disabled persons. [Résumé d'auteur]
AUTOBIOGRAPHIE / CORPS / ETHNOGRAPHIE / PERSONNE HANDICAPEE / PSYCHANALYSE / RECIT DE VIE / THERAPIE
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER DIS
BENOOT, Toon/DURSIN, Wouter/VERSCHUERE, Bram/[et al.]
Lessons from Ricoeur's 'capable human being' for practices of personalisation in three European countries
2021
Disability and Society
, Vol.
36
, N°
5
, du
01/06/2021
,
p. 772-794
Personal budget schemes for people with disabilities are imbued with a conception of autonomous and rational individuals. The policy objective to enlarge people's opportunities conflicts with the presumed capacity of cognitive rationality. We present an analysis of 15 social work professionals' reflections on the practical implementation of three personal budget policies. Through a conceptualisation of 'a capable human being', we deepen our understanding of the social justice character of personal budget schemes. From this analysis we conclude that a strong formalisation of the application, assessment and allocation practice entails the risk that the relational aspect, which includes questions of meaningful care, is relegated to the background. 'Being capable' emerges as a condition for acquiring more options for meaningful care in practice, ahead of the intended contribution to people's capacities. The continuous attention is required for autonomy in interdependency to be recognised. [Résumé d'auteur]
ACCOMPAGNEMENT DE LA PERSONNE HANDICAPEE / AUTONOMIE / BUDGET / DROIT DE LA PERSONNE HANDICAPEE / EUROPE / JUSTICE SOCIALE / PERSONNE HANDICAPEE / SERVICE D ACCOMPAGNEMENT A LA VIE AUTONOME
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER DIS
SANDOVAL, Marta/MORGADO, B./DOMENECH, A.
University students with disabilities in Spain: faculty beliefs, practices and support in providing reasonable adjustments
2021
Disability and Society
, Vol.
36
, N°
5
, du
01/06/2021
,
p. 730-349
Higher education institutions in Spain are required, by law, to make anticipatory reasonable adjustments for students with disabilities. This work explores the contributions of 119 faculty members for the inclusion of students with disabilities. Specifically, the aim was to know their beliefs and knowledge about reasonable adjustments, which types of adjustment they carried out, what implications that affect faculty members were associated with making such adjustments, and what support they had to apply them. A progressive data analysis was performed using a system of categories and codes. The results show that the faculty members made different types of reasonable adjustments in the classrooms, and that they had a favourable attitude toward this. However, there was a lack of knowledge about the needs of the students, as well as doubts of the faculty members based on such lack of knowledge. [Résumé d'auteur]
AMENAGEMENT DE LA SCOLARITE / CONNAISSANCE / CROYANCE / DISPOSITIF D AIDE ET DE SOUTIEN / ENSEIGNEMENT SUPERIEUR / ESPAGNE / ETUDIANT HANDICAPE / INCLUSION SCOLAIRE / PRATIQUE ENSEIGNANTE / PRATIQUE INCLUSIVE / RECHERCHE
Niveau recherche
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Article de périodique
, Cote :
PER DIS
TSATSOU, Panayiota
Is digital inclusion fighting disability stigma? Opportunities, barriers, and recommendations
2021
Disability and Society
, Vol.
36
, N°
5
, du
01/06/2021
,
p. 702-329
This paper presents a focus group study of the role of digital inclusion in overcoming disability stigma. It reviews stigma literature and contrasting disability models, ultimately arguing in favor of the value of the biopsychosocial approach to the role of digital inclusion in disability stigma. The paper qualitatively explores the stigma experienced by people with disabilities and the ways in which digital inclusion might affect such experiences. It asserts that the benefits of digital inclusion depend, simultaneously, on bio-medical, social, and personal/psychological levels. In addition, prominent barriers to digital inclusion, such as low accessibility and usability and ineffective technology design, are determined by complex biopsychosocial factors, rather than purely bio-technical or social parameters. Thus, the paper recommends the adoption of the biopsychosocial model of disability, in order digital inclusion research to generate longitudinal insights into the actual and potential role of digital inclusion in people with disabilities' social inclusion and welfare. [Résumé d'auteur]
INCLUSION NUMERIQUE / INCLUSION SOCIALE / PERSONNE HANDICAPEE / PSYCHOLOGIE SOCIALE / STIGMATISATION / TECHNOLOGIE NUMERIQUE
Niveau recherche
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Livre
, Cote :
371.92 (NUM) COL S
COLIN, Stéphanie/GERACI, Carlo/LEYBAERT, Jacqueline/[et al.]
,
Conseil scientifique de l'éducation nationale
La scolarisation des élèves sourds en France. État des lieux et recommandations
2021
76 p.
https://www.reseau-canope.fr/fileadmin/user_upload/Projets/conseil_scientifique_education_nationale/WEB_La_scolarisation_des_eleves_sourds_en_France.pdf
Ce rapport a un double objectif : établir un état des lieux de la scolarisation des élèves sourds en France et proposer des recommandations pour en améliorer la qualité, en se fondant sur des travaux scientifiques d'experts du domaine. Le rapport formule cinq recommandations :
1) Un dépistage systématique des atteintes auditives dès l'entrée en petite section de maternelle (3 ans) et un suivi renforcé au début du cycle du primaire (6 ans) ;
2) Un plan de formation plus conséquent pour les enseignants qui travaillent auprès des enfants sourds ;
3) Une augmentation du nombre de pôles d'enseignement des jeunes sourds (PEJS) « complets » de la maternelle au lycée sur l'ensemble du territoire français avec les deux parcours (monolingue : Langue française accompagnée de la LfPC et bilingue : langue française accompagnée de la LfPC et LSF) ;
4) Des programmes éducatifs rigoureusement évalués à travers des travaux de recherches pluridisciplinaires pour s'assurer de leur efficacité auprès des élèves sourds ;
5) Un livret de référence accessible en français et en LSF (version papier et vidéo sous-titrée), régulièrement mis à jour, portant sur les différentes options possibles de scolarisation et leurs conditions de mises en oeuvre et destiné aux parents, aux différents professionnels de l'éducation et de la santé.
HANDICAPE AUDITIF / INCLUSION SCOLAIRE / LANGAGE PARLE COMPLETE / LANGUE DES SIGNES / LPC / LSF / SCOLARISATION DES ENFANTS ET ADOLESCENTS HANDICAPES / SOURD / SURDITE
Niveau licence et master
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Article de périodique
, Cote :
PER EUR JOU
DIETRICH, Lars/ZIMMERMANN, David/HOFMAN, Josef
The importance of teacher-student relationships in classrooms with 'difficult' students: a multi-level moderation analysis of nine Berlin secondary schools
2021
European journal of special needs education
, Vol.
36
, N°
3
, du
01/08/2021
,
p. 408-423
Meta-analyses suggest that instructional quality in the classroom and the quality of teacher-student relationships (TSR) predict positive social-emotional and achievement-related outcomes. Psychoanalytic theory asserts that positive teacher-student relationships are particularly important for outcomes in classrooms with more students with severe psychosocial difficulties. Hence, this study tests whether classrooms with more students with severe psychosocial difficulties have better social-emotional and achievement-related outcomes when teachers have been able to establish more positive relationships with their students. Hierarchical linear regression models use nested student survey data from 32 classrooms. Results only partially support the hypothesis and suggest that too many students with psychosocial difficulties might overwhelm even teachers with strong relationship-building skills, leading to detrimental outcomes. [Résumé d'auteur]
BIEN ETRE / DEVELOPPEMENT SOCIOEMOTIONNEL / QUALITE DE L ENSEIGNEMENT / RELATION ENSEIGNANT ENSEIGNE / REUSSITE EDUCATIVE / RISQUE PSYCHOSOCIAL
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Article de périodique
, Cote :
PER EUR JOU
RUBNER JORGENSEN, Clara/DOBSON, Graeme/PERRY, Thomas
Migrant children with special educational needs in European schools – a review of current issues and approaches
2021
European journal of special needs education
, Vol.
36
, N°
3
, du
01/08/2021
,
p. 438-453
This paper presents findings from an exploratory review of the literature on school approaches and current issues within European schools in relation to migrant children with Special Educational Needs (SEN). 13 papers were identified and analysed and three key 'journeys' reflecting the developing and negotiated nature of family and school experiences and practices were identified: the family journey, the school journey and the journey into SEN. The findings emphasise the importance of professionals acknowledging cultural and individual diversity, not only by considering the cultural backgrounds of migrants, but also by critically understanding their own cultural framework and how they use it in their work with families. The review provides a useful reference for future research in this area and for professionals working with diverse communities, by highlighting common practices to be aware of, and by providing evidence that more training is needed of school staff in how to manage and understand migration and diversity in relation to children with SEN. [Résumé d'auteur]
BESOIN EDUCATIF PARTICULIER / DIVERSITE CULTURELLE / ELEVE A BESOINS EDUCATIFS PARTICULIERS / MIGRANT / REVUE DE LITTERATURE / UNION EUROPEENNE
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Article de périodique
, Cote :
PER EUR JOU
KIZILASLAN, Aydin/ZORLUOGLU, S. Levent/SOZBILIR, Mustafa
Improve learning with hands-on classroom activities: science instruction for students with visual impairments
2021
European journal of special needs education
, Vol.
36
, N°
3
, du
01/08/2021
,
p. 371-392
The preponderance of visually oriented and visually complex concepts and information in science classrooms poses significant challenges to learning among students with visual impairment (VI). It is acknowledged that the good quality of practical work promotes the engagement and interest and curiosity of students as well as developing a range of skills, science knowledge, and conceptual understanding. Specifically, this study examined the contribution of activities and materials developed for teaching science to students with VI which are found difficult to comprehend even by the sighted students. The research was carried out in three steps. In the first step, the exploratory case study was used in order to identify the needs of the students. In the second step, instructional materials and activities were designed to meet the needs of students. In the last step, the evaluative case study was used to examine the effectiveness of the designed activities and activity materials. In conclusion as students with VI are easily distracted by unnecessary details, it is equally essential to design materials and activities to be as simple as possible, as well as focusing on only few core ideas in each practical work, rather than covering several ideas through a single activity. [Résumé d'auteur]
ENSEIGNEMENT DES SCIENCES / HANDICAPE VISUEL / MATERIEL ADAPTE / MATERIEL DIDACTIQUE / TRAVAUX PRATIQUES
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Article de périodique
, Cote :
PER LIE SOC
Réseaux sociaux : éducation digitale. [Dossier]
2021
Lien social
, N°
1300
, du
07/09/2021
,
p. 18-24
Ultra-prisés des jeunes, les réseaux sociaux offrent nombre d'opportunités mais présentent aussi des dangers. Les acteurs socioéducatifs s'adaptent à leurs usages et se forment pour accompagner leurs publics. [Résumé d'éditeur]
ADOLESCENT / CYBERVIOLENCE / EDUCATION AU NUMERIQUE / INTERNET / PREVENTION SPECIALISEE / PROTECTION DE L ENFANCE / RESEAU SOCIAL / TRAVAILLEUR SOCIAL / TRAVAIL SOCIAL
Niveau généralités
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Article de périodique
, Cote :
PER ECH
Le lycée Joffre de Montpellier place forte des lycéens sourds
2021
Echo Magazine
, N°
883
, du
01/07/2021
,
p. 5-15
Premier lycée de France en volume de lycéens sourds, le lycée Joffre est accessible à 100%. Entretiens avec la proviseure, des professeurs, des interprètes en LSF et des élèves.
BILINGUISME (FRANCAIS LSF) / EDUCATION BILINGUE / ENSEIGNANT SPECIALISE / HANDICAPE AUDITIF / INTERPRETE EN LANGUE DES SIGNES FRANCAISE / LANGUE DES SIGNES / LSF / LYCEE / SOURD
Niveau généralités
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Mémoire
, Cote :
MEM (NUM) CHAUMAT M
CHAUMAT, Muriel
Rôle du directeur adjoint chargé de SEGPA dans la lutte contre le décrochage scolaire
2021
74 p. ; 30 cm
L'auteur s'interroge sur l'influence de la variable sociologique (favorisée ou non) sur les actions, les acteurs et la place de la SEGPA dans la lutte contre le décrochage scolaire dans l'établissement. Elle s'appuie pour cela sur une enquête menée auprès de trois établissements avec SEGPA implantés dans des territoires sociologiquement différents. Elle en conclut que la variable questionnée n'a qu'une influence relative face au fonctionnement interne de l'établissement, et propose pour le positionnement du Directeur adjoint chargé de SEGPA (DACS) un changement de paradigme, à savoir des pistes pour piloter la persévérance.
ABSENTEISME SCOLAIRE / COLLEGE / DECROCHAGE SCOLAIRE / DIRECTEUR ADJOINT DE SECTION D ENSEIGNEMENT GENERAL ET PROFESSIONNEL ADAPTE / LUTTE CONTRE L ECHEC SCOLAIRE / PEDAGOGIE ADAPTEE / SEGPA
Niveau licence et master
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Article de périodique
, Cote :
PER EUR JOU
SJOQVIST, Anna/GORANSSON, Kerstin/BENGTSSON, Karin/HANSSON, Susanne
The arts: a precious part of special education? How principals value and organise arts education in compulsory school for pupils with intellectual disability in Sweden
2021
European journal of special needs education
, Vol.
36
, N°
3
, du
01/08/2021
,
p. 454-468
Les auteurs examinent comment, en Suède, les directeurs d'école perçoivent les compétences des enseignants pour l'éducation artistique dans l'école obligatoire pour les élèves ayant une déficience intellectuelle. Les résultats montrent qu'environ trois directeurs sur quatre accordent la priorité aux connaissances en arts plutôt qu'aux compétences en éducation spécialisée. La majorité apprécient l'éducation artistique pour les opportunités qu'elle offre aux élèves de développer des capacités génériques, telles que les compétences en communication, la créativité et l'imagination. Les auteurs concluent avec des suggestions sur la façon dont l'organisation de l'éducation artistique pourrait être améliorée par rapport aux deux domaines d'expertise.
COMPETENCE PROFESSIONNELLE / DEFICIENCE INTELLECTUELLE / EDUCATION ARTISTIQUE / EDUCATION SPECIALISEE / SUEDE
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Livre
, Cote :
370.41 SAM D
SAMIER, Rémi/JACQUES, Sylvie
Le développement cognitif par le jeu
Paris : Tom Pousse
,
2021
Approche pratique et concrète sur les bénéfices du jeu qui synthétise les récentes recherches sur le sujet. Cet ouvrage propose des grilles d'analyse des fonctions cognitives et exécutives sollicitées par le jeu et un éventail d'activités pour une mise en application rapide. Les stratégies présentées offrent des pistes d'utilisation du jeu pour le développement de tous les enfants qu'ils aient un trouble ou non.
APPRENTISSAGE / DEVELOPPEMENT COGNITIF / ENFANT / FONCTION COGNITIVE / FONCTION EXECUTIVE / JEU / MEDIATION / REMEDIATION / TROUBLE DU NEURO-DEVELOPPEMENT
Niveau licence et master
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