Empty Gui Panel
×
Empty Gui Panel
×
Propulsé par
Langue
Français
Anglais
S'identifier
Aide
0 document(s) dans le panier actif
Accueil
Accueil
Recherche documentaire
Recherche documentaire
Périodiques
Recherche documentaire
Ajouter (par lot) au panier actif
Texte intégral
Tri (*)
Par pertinence
Par thématique
Par catégorie
Par titre
Par auteur
Par année de publication (du plus récent au plus ancien)
Par année de publication (du plus ancien au plus récent)
Par date de saisie (de plus récent au plus ancien)
Par date de saisie (du plus ancien au plus récent)
Par date de diffusion (du plus récent au plus ancien)
Par date de diffusion (du plus ancien au plus récent)
Par date de publication (du plus récent au plus ancien)
Par date de publication (du plus ancien au plus récent)
Recherche dans
Notices uniquement
Notices & pièces jointes
Pièces jointes uniquement
Activer/désactiver la surbrillance
Activer la surbrillance
Désactiver la surbrillance
Catégorie
Article de périodique
Document audiovisuel
Livre
Logiciel
Mémoire
Outil pédagogique
Page web
Type
Sélection avancée
Mots du titre
Titre
Sélection avancée
Auteur(s)
Sélection avancée
Mot(s)-clé(s) ( ET implicite )
HANDICAPE VISUEL
Sélection avancée
Mot(s)-clé(s) ( OU implicite )
Sélection avancée
Année de publication
Titre de la revue
Sélection avancée
Editeur
Montrer les critères de recherche avancée
Nouvelle recherche
Rechercher
Facette(s)
Catégories
Décocher tout
Article de périodique (914)
Livre (913)
Mémoire (368)
Document audiovisuel (102)
Page web (68)
Outil pédagogique (51)
Logiciel (6)
Niveau d'information
Décocher tout
Niveau recherche (280)
Niveau généralités (214)
Niveau licence et master (173)
Texte (85)
Non couvert (6)
Date de publication
Décocher tout
2024 (6)
2023 (10)
2022 (37)
2021 (71)
2020 (61)
2019 (84)
2018 (89)
2017 (86)
2016 (92)
Avant (1830)
Langues
Décocher tout
Français (2147)
Anglais (236)
Français/Anglais (17)
Espagnol (5)
Anglais/Français (3)
Français/LSF (3)
Français/Allemand (2)
Italien (2)
Japonais (2)
Français/Anglais/Espagnol (1)
Danois (1)
Français/Italien/Anglais (1)
Français/Anglais/Flamand (1)
Anglais/Espagnol (1)
Titre revue
Décocher tout
Bulletin pédagogique GPEAA/ Revue du groupement des professeurs et éducateurs d'aveugles et d'amblyopes (121)
Le Valentin Haüy (114)
The British Journal of Visual Impairment (105)
Comme les autres (65)
La Nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation (52)
Terra Haptica (42)
Voir Demain (41)
JO/ Journal officiel lois et décrets (25)
Liaisons CNEFDS/ Bulletin du centre national de formation des enseignants intervenant auprès des déficients sensoriels (22)
Disability and Society (21)
BO/ Bulletin officiel de l'Education nationale (20)
ANAE/ Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant (19)
Réadaptation (17)
Empan (15)
Le Courrier de Suresnes (13)
European journal of special needs education (12)
La Nouvelle revue de l'AIS : adaptation et intégration scolaires (11)
Etre / Handicap information (11)
Enfance (10)
Adapted physical activity quarterly (10)
Résultat de recherche
2422 réponses ont été trouvées pour le(s) critère(s) suivant(s) :
HANDICAPE VISUEL
Livre
, Cote :
371.91 OPP D
OPPENHEIM, Daniel/GOLSE, Bernard. Préf.
Dialogues psychanalytiques avec des enfants et des adolescents aveugles
Paris : L'Harmattan
,
2024
259 p.
Les enfants aveugles et déficients visuels sévères sont proches et lointains des autres enfants. Ils sont nombreux, certains venus de l'étranger, vivant dans des conditions difficiles. Précoce, leur cécité a produit un développement original de leur psychique, proche de celui des autistes. Tardive elle est responsable de difficultés dans leurs façons de penser, leur rapport à leur corps, au temps et à l'espace, à leurs parents, aux autres, à la société. Comme d'autres enfants handicapés, ou étrangers, ils interrogent les voyants, leurs parents et tous ceux qui sont confrontés à eux, y compris les psychanalystes, sur leur rapport à la différence. Ils nous apprennent beaucoup sur la place de la vue et du regard dans la construction de notre psychique et de notre rapport au monde. Ce livre, sans équivalent, décrit la clinique psychanalytique avec ces enfants et ces adolescents. Ses théorisations et conseils s'adressent à ceux qui sont confrontés à eux, mais aussi aux enfants autistes et aux enfants étrangers, et plus largement à tous ceux qu'intéressent la psychanalyse et ses extensions. [Résumé d'éditeur]
ADOLESCENT HANDICAPE / APPROCHE PSYCHANALYTIQUE / ENFANT HANDICAPE / HANDICAPE VISUEL
Disponibilité
Ajouter au panier
Article de périodique
MANITSA, Ifigeneia/BARLOW-BROWN, Fiona
The role of habilitation services in the lives of children and adolescents with visual impairments
2024
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
42
, N°
2
, du
01/05/2024
,
p. 445-454
https://doi.org/10.1177/02646196221144870
Previous research suggests that children and adolescents with visual impairment may face several challenges in their academic learning and socio-emotional development due to restricted mobility, feelings of loneliness, and dependency on others. Habilitation services attempt to provide support with respect to many of these challenges that may positively impact on well-being and mental health, such as enabling independence in daily tasks, participation in social activities, and developing self-confidence. The literature also shows that individuals who have received educational and vocational rehabilitation support report higher quality of life and more positive self-esteem. Therefore, the primary focus of this study was on the rehabilitation, recreational opportunities, and educational resources provided by vision habilitation services for children and adolescents with visual impairments. The role that these services may play in school and daily life, as well as in the socio-emotional development of children and adolescents with visual impairments was also examined. This research covers the perspectives of professional staff, parents, children, and adolescents and considers both the immediate and potential long-term benefits of these services. The findings of the study highlighted the positive impact that this support has on children and adolescents' independence, personal-safety, and self-confidence. The findings also indicated the positive impact of this support on the mental health of their families and benefits of providing continued support and expanding these habilitation and recreation services.
ADOLESCENT HANDICAPE / DEFICIENCE VISUELLE / ENFANT HANDICAPE / HANDICAPE VISUEL / SERVICE D ACCOMPAGNEMENT / SERVICE D ACCUEIL DES ETUDIANTS HANDICAPES
Niveau recherche
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
371.91 CAZ A
CAZENOVE, Christophe/DERACHE, Jérôme/Cécile
Amy pour la vie !. 3
Charnay-Lès-Mâcon : Bamboo édition
,
2024
56 p. ; 30 cm
Chaque chien entre dans notre vie pour nous enseigner quelque chose. Amy, jeune fille non-voyante de 12 ans, récupère enfin Kita, le chien que ses parents lui avaient offert alors qu'il était bébé. Après plusieurs mois passés en centre de formation de chien guide, Kita va désormais partager chaque minute de chaque journée de la vie de sa jeune maîtresse. Ils vont tout faire ensemble, les découvertes de la vie, des amis... et les bêtises aussi. [Résumé d'éditeur]
AVEUGLE / BANDE DESSINEE / CHIEN GUIDE POUR AVEUGLE / HANDICAPE VISUEL
Texte
Disponibilité
Ajouter au panier
Article de périodique
, Cote :
PER EUR JOU
AKBAYRAK, Kubra/DOUGLAS, Graeme
Examining specialist teachers' conceptualisations of their roles in supporting learners with vision impairment: a comparative analysis of Turkey and England using Bronfenbrenner's ecological systems theory
2022
European journal of special needs education
, Vol.
37
, N°
6
, du
01/12/2022
,
p. 979-991
https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1989129
This paper investigates how specialist teachers of learners with vision impairment (i.e. teachers who have had specific and/or additional teacher training in the area of vision impairment education) in Turkey and England conceptualise their roles in supporting learners with vision impairment (VI) using Bronfenbrenner's ecological systems theory as a conceptual lens. Through comparative analysis of the findings of interviews with thirty specialist teachers of learners with VI in Turkey (n = 17) and England (n = 13), the paper identifies similar and different aspects of the teachers' conceptualisations of their roles with the learner and with other agents around the learner. The findings mainly suggest that the concept of promoting/developing independence is commonly understood as concerning teaching independent living skills to learners, including mobility and self-care skills within mostly the school setting in Turkey. In contrast, that role was conceptualised in a broader context in England, such as developing independent living, independent learning and self-advocacy skills, involving other agents around the learner within and between home and school settings. Given the similarities and differences between the perspectives of specialist teachers on their multi-layered roles in two countries, the paper provides greater understanding of the specialist role of those teachers. It also offers a methodology to others who wish to explore and emphasise the distinctive roles of specialist teachers in their own settings.
ANALYSE COMPARATIVE / DEFICIENCE VISUELLE / ENSEIGNANT SPECIALISE / GRANDE BRETAGNE / HANDICAPE VISUEL / ROLE DE L ENSEIGNANT / TURQUIE
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
, Cote :
PER EUR JOU
GIESE, Martin/GREISBACH, Michaela/MEIER, Michelle/[et al.]
'I usually never got involved': understanding reasons for secondary students with visual impairments leaving mainstream schooling in German
2022
European journal of special needs education
, Vol.
37
, N°
2
, du
01/04/2022
,
p. 264-275
https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1872997
The study aims for identifying the driving forces that lead German children with VI to switch from mainstream schooling to special schooling. The results are intended to provide more understanding from the perspective of these students about how school settings for students with and without visual impairment can be designed with as few barriers as possible to meet these students' specific needs. Six female and four male students, who have been schooled inclusively during their school career and then made the decision to be educated in the upper Gymnasium (grammar school) classes at a special school participated in the present study. It is apparent that all of the students had extensive experiences of exclusion in mainstream schooling. The results show perceived barriers on the school and instructional-organisational level, as well as problems on the level of social-emotional relationships with fellow students and teachers. It is evident that the perception of barriers increases with the length of school attendance and that private supplementary involvement is described as the most important resource. In consideration of the results a two-level model of school inclusion barriers for children with VI is presented.
ALLEMAGNE / ETABLISSEMENT POUR ENFANTS OU ADOLESCENTS DEFICIENTS VISUELS / ETABLISSEMENT SPECIALISE / EXCLUSION SCOLAIRE / HANDICAPE VISUEL / INCLUSION / LYCEE D ENSEIGNEMENT GENERAL
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
, Cote :
PER EUR JOU
RIHTER, Janja/POTOCNIK, Robert
Preservice Teachers' Beliefs about Teaching Pupils with Special Educational Needs in Visual Art Education
2022
European journal of special needs education
, Vol.
37
, N°
2
, du
01/04/2022
,
p. 235-248
https://doi.org/10.1080/08856257.2020.1862340
A number of researchers in the field of inclusion of pupils with special educational needs have reported on the influence of teachers' beliefs on their performance in the classroom. Despite this, very few studies have investigated teachers' beliefs in the subject of visual art education. This paper will focus on the beliefs of preservice teachers who acquire competencies for teaching visual art education. We included Slovenian students of the first or second Bologna level of general education, special education and visual art education (N = 168). For the purposes of the research, a questionnaire with a Likert-type rating scale was designed. Respondents show positive beliefs about the inclusion of pupils with special educational needs and the use of adaptations in the visual art education, while at the same time they do not feel competent enough and ready for such teaching. Results show some differences between preservice teachers' beliefs according to the study programme and experience with students with special educational needs. Ways of applying the findings and suggestions for further research are presented.
ARTS VISUELS / CROYANCE / EDUCATION ARTISTIQUE / ELEVE A BESOINS EDUCATIFS PARTICULIERS / ENSEIGNEMENT ARTISTIQUE / HANDICAPE VISUEL / SLOVENIE
Niveau recherche
Ajouter au panier
Mémoire
, Cote :
CAPPEI ROMANO C
ROMANO, Claire
A la frontière du braille : accompagner un élève en transition, navigant entre les adaptations pour malvoyants et les adaptations pour non-voyants
2019
25 p.
Ce dossier traite du passage au braille d'un élève et du rôle joué par l'enseignant dans cet apprentissage.
ADAPTATION PEDAGOGIQUE / AVEUGLE / CAPPEI / DIFFICULTE D APPRENTISSAGE / DOCUMENT ADAPTE / ENSEIGNEMENT DU BRAILLE / HANDICAPE VISUEL / MALVOYANT
Niveau licence et master
Disponibilité
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
371.91 FIG T
FIGERE, Samia
Trop ! Journal intime d'une petite fille hypersensible
Limoges : Mes mains en or
,
2023
Vivre son hypersensibilité au quotidien n'est pas toujours facile mais heureusement, il est tout à fait possible de s'épanouir et de grandir avec ce surplus d'émotion. Cette adaptation en braille et gros caractère à pour objectif d'accompagner les enfants déficients visuels à mieux comprendre leur hypersensibilité. [Résumé d'éditeur]
BRAILLE / GROS CARACTERES / HANDICAPE VISUEL / HYPERSENSIBILITE / LITTERATURE POUR LA JEUNESSE
Texte
Disponibilité
Ajouter au panier
Article de périodique
OVERBEEK, Mathilde M./STOKLA-WULFSE, Mariska/LIEVENSE, Pieternel/[et al.]
A mixed-methods study into the effect of a psycho-educational programme for children with cerebral visual impairment (CVI)
2024
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
42
, N°
1
, du
01/01/2024
,
p. 43-58
https://doi.org/10.1177/02646196221139779
Cerebral visual impairment (CVI) is one of the most common causes of visual impairment in children. CVI is a complex visual disorder to understand and explain to others. Understanding one's diagnosis and being able to explain it to others may facilitate adaptive functioning. To educate children and young people on their CVI and accompanying needs, the computerized psycho-educational programme 'My CVI' has been developed. A mixed-methods study was conducted to evaluate the effect of this programme. The aims of the programme are to increase participants' knowledge of CVI, as well as self-esteem (SDQ), adaptive coping (SCQ), and well-being (Cantril, PERIK, HRQoL). Thirty-nine children (aged 7–16 years; 51% boys) participated in a pre-test, post-test, and follow-up assessment. Qualitative interviews were conducted for a subjective evaluation of the programme. Participation in the psycho-educational programme resulted in increased knowledge of CVI, as well as a better teacher-reported social and academic self-concept and less self-reported feelings of social exclusion. No effects of participation were found on self-reported self-esteem, coping or other measures for well-being. An increase in knowledge of CVI was not associated with changes in psychosocial functioning. Qualitative data revealed that children enjoyed participating in the programme; they learned there are others with CVI, and gained more knowledge and practical tools on how to deal with their CVI. The results provide preliminary evidence that participation in the psycho-educational programme 'My CVI' increases children's knowledge of their visual impairment as well as improves social outcomes and feelings of inclusion. The highest gains may be achieved through a personalized approach, depending on a child's (developmental) age and parental involvement.
CECITE CORTICALE / DEVELOPPEMENT CEREBRAL / HANDICAPE VISUEL / JEU SERIEUX / PROGRAMME DE RECHERCHE / PSYCHOPEDAGOGIE
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
VALENTE, Dannyelle/CHENNAZ, Lola/ARCHAMBAULT, Dominique/[et al.]
Comprehension of a multimodal book by children with visual impairments
2024
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
42
, N°
1
, du
01/01/2024
,
p. 276-285
https://doi.org/10.1177/02646196231172071
Illustrations referring to the visible aspects of objects in tactile books may be difficult for children with visual impairments to understand. To solve this problem, a new illustration design was developed based on modalities other than vision. The objective of the study is to evaluate the comprehension by children with visual impairments of a multimodal book whose illustrations refer to haptic and audio modalities. To examine the role of residual visual experience in comprehension, the book was tested in children with two profiles of visual impairment: 5 blind children and 6 with low vision, aged 5–12 years. To assess their comprehension as they discovered the book, we observed a matching between the text and the exploration of the illustrations, and the production of expected manual explorations by children. After discovery, we asked the children about how they handled the objects in the book and the sounds they heard. The main results showed no significant difference between the two groups of children on the matching score, manual exploration expected, and description of sounds perceived or handling performed. The book was very well understood and appreciated by both groups. These results could indicate that residual visual experience is not necessary for this task. Results suggest that exploring other sensorial experiences could be a more inclusive way to represent objects in tactile books that are more suitable for all children, regardless of their visual experience.
HANDICAPE VISUEL / INTERACTIVITE / LIVRE TACTILE / MULTIMODALITE / PERCEPTION AUDITIVE / PERCEPTION HAPTIQUE
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
, Cote :
PER ANA
VALENTE, Dannyelle/BARA, Florence/GENTAZ, Edouard
Recherche collaborative et design participatif pour la création d'un livre multisensoriel avec les acteurs culturels et les enfants avec un handicap visuel
Comment, en pratique, favoriser les apprentissages ? Lecture - Ecriture - Orthographe - Mathématiques - Attention - Emotions : quid de l'enseignement explicite ou socioconstructiviste et du design participatif. [Dossier]
2023
ANAE/ Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant
, Vol.
35
, N°
187
, du
01/12/2023
,
p. 635-644
Cet article présente les résultats d'une recherche collaborative qui a abouti à la création d'un livre multisensoriel sur les sciences naturelles. Cette recherche a appliqué une double démarche de design participatif avec les professionnels et les enfants. En particulier, ils ont été impliqués à chaque phase clé de la conception du prototype. Le livre conçu à l'issu de ce projet témoigne d'une approche originale, multisensorielle, est surtout fidèle aux comportements analysés et aux besoins exprimés par les enfants. [Résumé d'auteurs]
ACTIVITE SENSORIELLE / BESOIN EDUCATIF PARTICULIER / DEFICIENT VISUEL / DESIGN / ENFANT / HANDICAPE VISUEL / IMAGE / INCLUSION / OUTIL PEDAGOGIQUE / RECHERCHE PARTICIPATIVE / TOUCHER
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
, Cote :
PER VOI
La recherche et l'innovation au service du handicap visuel : les pépites de Voir Ensemble. [Dossier]
2024
Voir Demain
, N°
494
, du
01/01/2024
,
p. 5-16
Ce dossier comporte plusieurs articles sur le thème des liens entre la recherche, la technologie et le handicap visuel.
AVEUGLE / HANDICAPE VISUEL / INNOVATION TECHNOLOGIQUE / TECHNOLOGIE D AIDE
Niveau généralités
Ajouter au panier
Article de périodique
GUIMARAES DUMPEL, Renata/SANTOS SILVA, Andreia/DOS SANTOS PEREIRA, Ricardo/[et al.]
Who said that we do not see? An inclusion strategy for students with visual impairment using cell models and a modeling-clay-based evaluation method
2023
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
41
, N°
2
, du
02/05/2023
,
p. 363-376
https://doi.org/10.1177/02646196211036410
Currently, there is a great need for inclusive practices and materials for visually impaired students (SVIs), especially from Biology. Thus, we developed two-dimensional (2D) and three-dimensional (3D) didactic models about cytology as well as a modeling-clay-based evaluation method. The two-dimensional tactile atlas included the representation of organelles with an explanatory text in two formats (written and Braille), whereas the 3D human cell model was made with a colorful polymer clay pasta. These models were tested by students of public schools, with and without visual impairment as well as by teachers of science/biology. Their perceptions were analyzed by using questionnaires, whereas the modeling clay-based evaluation method was used with the SVIs to identify their level of understanding about the cellular structures presented to them. According to all participants including SVIs, both materials facilitated the understanding of cell organelles. Interestingly, the modeling clay-based evaluation method confirmed that this blind audience could see (distinguish) as many details as those who have no visual impairment. Our results strengthen the fact that this blind public depends on the accessibility level that, apparently, is offered by our 2D and 3D models to them. In agreement with that conclusion, all teachers pointed this strategy as helpful to this public especially during teaching these overly complex topics. [Résumé d'auteur]
AVEUGLE / BIOLOGIE / DEFICIENCE VISUELLE / DIDACTIQUE DES SCIENCES / HANDICAPE VISUEL
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
DYZEL, Vernandi/DEKKERS-VERBON, Paula/TOETERS, Marina/[et al.]
For happy children with a visual or visual-and-intellectual disability: Efficacy research to promote sensitive caregiving with the Barti-mat
2023
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
41
, N°
2
, du
02/05/2023
,
p. 343-362
https://doi.org/10.1177/02646196211047733
Cycles of miscommunication often occur within the caregiver–child dyad when a child has a visual or visual-and-intellectual disability, influencing sensitive and responsive caregiver behaviour and child happiness. This study aims to examine the efficacy of using interactive technology, the Barti-mat, to promote sensitive and responsive caregiver behaviour, specifically mirroring behaviour, and increase the happiness of children with a visual or visual-and-intellectual disability. The secondary aim is to examine the social validity of the Barti-mat. A mixed-method approach was used, combining quantitative data from a multiple within-series single-case design and qualitative data comparing play-as-usual with play on the Barti-mat. Eleven caregiver–child dyads participated in a home-based study. No significant effects were found for Attunement nor for Valence. Significant improvements were found for Total Mirroring, Happiness, and Arousal. Overall, the caregivers enjoyed using the Bart-mat and were enthusiastic about the development of specialized play material for children with visual impairments. Results of the current study suggest that the Barti-mat can act as catalyst for caregiver mirroring behaviour and improve the happiness of a child with a visual or visual-and-intellectual disability. Caregivers were generally motivated to use and recommend the Barti-mat again. Minor product improvement recommendations were made. The Barti-mat is appropriate for a diverse group of caregivers and children with a visual or visual-and-intellectual disability and would be a good adjunct to preventive attachment-based interventions. [Résumé d'auteur]
AVEUGLE / DEFICIENCE VISUELLE / HANDICAPE VISUEL / INTERACTION / SOIN
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
VAN LEENDERT, Annemiek/BOONSTRA, LG/DOORMAN, Michiel/[et al.]
An exploratory study to improve reading and comprehending mathematical expressions in braille
2023
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
41
, N°
2
, du
02/05/2023
,
p. 312-327
https://doi.org/10.1177/02646196211044972
Braille readers read and comprehend mathematical expressions while moving their fingertips over braille characters. The aim of this exploratory study was to investigate the effect of an intervention that teaches braille readers who use a braille display to use finger movements with a focus on the expression's mathematical structure. The finger movements involved movements where the two index fingers are about one or two braille cells apart and movements where the index fingers explore different parts of the expression. We investigated to what extent the intervention supports an interplay between finger movements and the expression's mathematical structure to make the process of calculating the value of an expression easier and to make braille readers more aware of the expression's structure. Three braille readers, respectively in Grades 7, 8, and 11, received the intervention consisting of five individual lessons. During the pre-, post-, and retention test, the braille readers' finger movements were video recorded, as well as the time needed to read and process the mathematical tasks. Four expressions were selected for further analysis. The results show that during the posttest, each braille reader required at least 29% less time to read and process the expressions. The retention test results were even better. Scanpaths indicated that braille readers picked up features of mathematical structures more easily after the intervention. Based on our findings, we recommend that braille readers receive lessons in tactile reading strategies that support the reading and processing of mathematical expressions and equations. [Résumé d'auteur]
AVEUGLE / BRAILLE MATHEMATIQUES / DEFICIENCE VISUELLE / HANDICAPE VISUEL
Niveau recherche
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
809 CAR A
CARLSON, David L./BLAIR, Landis
L'accident de chasse
Paris : Sonatine éditions
,
2021
non paginé : ill. ; 24 cm
Chicago, 1959. Charlie Rizzo croit tout connaître de son père. Jusqu'au jour où la police frappe à leur porte. Matt Rizzo choisit alors de dévoiler la vérité à son fils... Roman graphique à la puissance sans pareille, tiré de faits réels, "L'accident de chasse" est un ode bouleversante à la rédemption et aux pouvoirs sans limite de la littérature. [Résumé d'éditeur]
BANDE DESSINEE / ENQUETE POLICIERE / HANDICAPE VISUEL
Texte
Disponibilité
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
616.053 BRO D
BROCA, Alain de
Le développement de l'enfant : Du normal aux principaux troubles du développement
Paris : Masson
,
2023
267 p. ; 21 cm
Cet ouvrage aborde dans toute sa complexité le développement de l'enfant. Son approche est à la fois didactique et globale. Son objectif est d'offrir au praticien un outil d'évaluation clinique qui lui permette de disposer de clés pour détecter les troubles qui surviennent dans le développement de l'enfant. Il s'agit d'un véritable outil pratique car il aborde toutes les dimensions du développement de l'enfant dans le cadre de son environnement proche. Cette 7e édition offre une mise à jour des chapitres qui sont complétés et ou corrigés et introduit deux nouvelles thématiques : la parentalité et la problématique de l'enfant face au numérique. L'ouvrage est également accompagné de compléments en ligne sous forme de fiches pratiques, facilement consultables. [Résumé d'éditeur]
AUTISME / DEPISTAGE / DEVELOPPEMENT BIOLOGIQUE / DEVELOPPEMENT CEREBRAL / DEVELOPPEMENT DE L ENFANT / DEVELOPPEMENT DU LANGAGE / DEVELOPPEMENT MOTEUR / DEVELOPPEMENT PSYCHOLOGIQUE / DEVELOPPEMENT PSYCHOMOTEUR / DEVELOPPEMENT SENSORIEL / ENFANT PRECOCE / HANDICAPE AUDITIF / HANDICAPE MENTAL / HANDICAPE VISUEL / HYPERACTIVITE / PEDIATRIE / SOURD / TROUBLE DEFICIT DE L ATTENTION HYPERACTIVITE / TROUBLE DU LANGAGE
Disponibilité
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
371.91 CAZ A
CAZENOVE, Christophe/DERACHE, Jérôme
Amy pour la vie !
Charnay-Lès-Mâcon : Bamboo édition
,
2023
56 p. ; 30 cm
Chaque chien entre dans notre vie pour nous enseigner quelque chose. Amy, jeune fille non-voyante de 12 ans, récupère enfin Kita, le chien que ses parents lui avaient offert alors qu'il était bébé. Après plusieurs mois passés en centre de formation de chien guide, Kita va désormais partager chaque minute de chaque journée de la vie de sa jeune maîtresse. Ils vont tout faire ensemble, les découvertes de la vie, des amis... et les bêtises aussi. [Résumé d'éditeur]
AVEUGLE / BANDE DESSINEE / CHIEN GUIDE POUR AVEUGLE / DOCUMENTAIRE / HANDICAPE VISUEL
Texte
Disponibilité
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
371.91 LOR A
LORHO, Anne
L'aveuglé : roman
Paris : Mercure de France
,
2022
291 p.
À trente-huit ans, Guillaume travaille dans une banque new-yorkaise comme informaticien. Guillaume est un dandy, mais il a été défiguré par un accident. Aveugle et sans nez, il sent constamment sur lui des regards apeurés ou dégoûtés. À New York, les obstacles sont partout : Guillaume a donc développé des stratégies très élaborées pour se déplacer et comprendre le monde. Pour les rencontres amoureuses, c'est plus compliqué : il fréquente les prostituées chez qui il peut laisser libre cours à ses fantasmes. Mais ces relations tarifées ne lui suffisent pas. Guillaume s'inscrit donc sur un site de rencontres. Après des heures de discussion avec une certaine Gail, il s'apprête à la rencontrer. Il a juste omis de lui parler de son apparence physique, et d'autres petits détails singuliers : il mange des insectes vivants, prend des bains de cheveux, porte des bas... Dans cet étonnant premier roman, Anne Lorho dresse le portrait d'un homme aveugle, très attachant bien qu'étrange. Elle nous permet de comprendre ce que veut dire « vivre dans le noir ». [Résumé d'éditeur]
HANDICAPE VISUEL / ROMAN
Disponibilité
Ajouter au panier
Article de périodique
, Cote :
PER ORI
LEAVY, Aline/GENTAZ, Edouard/ROSSIER, Jérôme
Les enjeux de l'orientation professionnelle des adolescent·es en situation de handicap visuel en Suisse romande
L'accompagnement en orientation, en formation et en insertion professionnelle des personnes en situation de handicap 1
2022
L'Orientation scolaire et professionnelle
, Vol.
51
, N°
2
, du
01/06/2022
,
p. 255-283
L'évolution de l'organisation du travail couplée à celle des technologies rend d'autant plus complexes l'orientation, la formation et l'insertion professionnelles des jeunes (15 à 25 ans) en situation de handicap visuel, en plus des limitations fonctionnelles dues au handicap. Dans un contexte où l'accent est mis sur la flexibilité alors que le handicap visuel restreint fortement les capacités adaptatives, l'orientation professionnelle semble primordiale afin de les doter des meilleures chances possibles d'intégrer le premier marché du travail. Cette revue relève les processus impliqués dans le parcours professionnel initial en tenant compte des limitations fonctionnelles et du cadre assurantiel suisse. Nous discutons également des variables déjà relevées dans la littérature scientifique qui influencent le parcours de formation et d'orientation et peuvent être considérées comme des facilitateurs pour l'entrée sur le marché de l'emploi. Le cadre théorique autour de la transition professionnelle s'appuie ici sur le concept d'adaptabilité en lien avec les théories psychologiques de l'autonomie, de l'autodétermination, de l'auto-efficacité, les compétences émotionnelles, de la circonscription et du compromis. Les principaux enjeux de l'insertion socioprofessionnelle des personnes en situation de handicap visuel sont analysés dans le contexte suisse de formation, de la législation relative à l'assurance invalidité, et du marché du travail actuel, notamment à travers l'ultra-digitalisation et la flexibilité.
ADOLESCENT / FORMATION PROFESSIONNELLE / HANDICAPE VISUEL / MARCHE DU TRAVAIL / ORIENTATION PROFESSIONNELLE / SUISSE
Niveau licence et master
Ajouter au panier
Article de périodique
AGHAEE-CHAGHOOSHI, Shirin/KHODABAKHSHI-KOOLAEE, Anahita/REZA-FALSAFINEJAD, Mohammad
Puberty challenges of female adolescents with visual impairment
2023
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
41
, N°
1
, du
02/01/2023
,
p. 96-106
https://doi.org/10.1177/02646196211019069
Braille readers read and comprehend mathematical expressions while moving their fingertips over braille characters. The aim of this exploratory study was to investigate the effect of an intervention that teaches braille readers who use a braille display to use finger movements with a focus on the expression's mathematical structure. The finger movements involved movements where the two index fingers are about one or two braille cells apart and movements where the index fingers explore different parts of the expression. We investigated to what extent the intervention supports an interplay between finger movements and the expression's mathematical structure to make the process of calculating the value of an expression easier and to make braille readers more aware of the expression's structure. Three braille readers, respectively in Grades 7, 8, and 11, received the intervention consisting of five individual lessons. During the pre-, post-, and retention test, the braille readers' finger movements were video recorded, as well as the time needed to read and process the mathematical tasks. Four expressions were selected for further analysis. The results show that during the posttest, each braille reader required at least 29% less time to read and process the expressions. The retention test results were even better. Scanpaths indicated that braille readers picked up features of mathematical structures more easily after the intervention. Based on our findings, we recommend that braille readers receive lessons in tactile reading strategies that support the reading and processing of mathematical expressions and equations. [Résumé d'auteur]
ADOLESCENT / AVEUGLE / DEFICIENCE VISUELLE / FEMME / HANDICAPE VISUEL / PUBERTE
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
AHESSI, Bill
'Boom Boom in the Zoom Zoom Room': Online music therapy with children and adolescents with visual impairment
2023
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
41
, N°
1
, du
02/01/2023
,
p. 143-157
https://doi.org/10.1177/02646196211029342
The COVID-19 pandemic created a major transformation in the delivery of music therapy services worldwide as they moved online. Telehealth research is in its infancy and online work with children and adolescents with visual impairment has yet to be investigated. This survey-based study explored the experiences and perceptions of parents of children and adolescents with visual impairment (n = 11) who engaged in online music therapy. Video playlists were accessed regularly and almost all parents reported positive (2/11) or very positive (8/11) responses and perceived them as beneficial in engaging with their child. Ninety-five percent (10/11) of parents perceived the teleheath programme to be a positive experience for their child, 73% (8/11) observed positive behaviours directly after the sessions, and 82% (9/11) indicated that the programme was a valuable family resource that supported bonding and interaction. Inductive reflexive thematic analysis generated four themes from the qualitative data: (a) positive impacts, (b) interactive family resource, (c) connection to school, and (d) challenges. A discussion of the findings is followed by implications for practice. [Résumé d'auteur]
ADOLESCENT / AVEUGLE / DEFICIENCE VISUELLE / ENFANT / HANDICAPE VISUEL / MUSICOTHERAPIE / TELEMEDECINE
Niveau recherche
Ajouter au panier
Article de périodique
AGHAEE-CHAGHOOSHI, Shirin/KHODABAKHSHI-KOOLAEE, Anahita/REZA-FALSAFINEJAD, Mohammad
Puberty challenges of female adolescents with visual impairment
2023
The British Journal of Visual Impairment
, Vol.
41
, N°
1
, du
02/01/2023
,
p. 96-106
https://doi.org/10.1177/02646196211019069
Physical, psychological, emotional, and social maturity is one of the main challenges occurring during adolescence and is associated with dramatic changes in adolescents. However, these challenges are worsened when the adolescent has a disability in addition to pubertal changes. Accordingly, the present study aimed to explore the puberty challenges of female adolescents with visual impairment.This study is qualitative in terms of its design and an applied study in terms of its objectives and was conducted using a descriptive phenomenology. The research population included all female adolescents with visual impairment who were studying in high school in Tehran in 2020. The participants were blind and visually impaired girls who were selected from the Narjes educational Complex for Blind Girls using purposive sampling. The data were collected through semi-structured interviews and were saturated after interviewing 15 participants. All interviews were recorded, transcribed, and analyzed. The collected data were analyzed using Colaizzi's seven-step method of data analysis.
The challenges faced by the female adolescents with visual impairment were categorized into four main themes including “worrying emotions experienced during puberty,” “development of emotional and love needs,” “redefining social relationships with family and others,” and “lack of information resources on puberty.” This study showed that the lack of information resources, awareness about puberty for female adolescents with visual impairment, the way others treat the puberty of girls, and adolescents' own reaction to the phenomenon of puberty affect their quality of life in this period. Therefore, paying attention to the experience of female adolescents with visual impairment about the phenomenon of puberty provides a true picture of the feelings, needs, and challenges for visually impaired female adolescents during puberty, their families, school health educators, health professionals, and school counselors. [Résumé d'auteur]
ADOLESCENT / AVEUGLE / DEFICIENCE VISUELLE / FEMME / HANDICAPE VISUEL / PUBERTE
Niveau recherche
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
371.91 CLA L
CLARKE/LAPIERE
Luna Almaden
Marcinelle (Belgique) : Dupuis
,
2005
60 p. : ill. en coul. ; 30 cm
Luna Almaden est une jeune aveugle qui vit seule et partage son temps entre deux passions : la sculpture de mobiles et les romans qu'elle lit en braille ou qu'elle écoute sur CD. Sa mère, une riche veuve excentrique, lui verse une rente qui lui assure une certaine indépendance. Si cette dernière l'aide financièrement, elle exige de Luna des compensations pratiques. Luna a une soeur aînée, Valéria. Entre elles deux, les relations n'ont pas toujours été faciles. Malgré ces tensions familiales, malgré sa cécité, Luna mène une vie presque normale et sans histoire. Jusqu'au jour où l'on découvre sa mère assassinée, et que tous les soupçons se portent sur elle. Luna est persuadée d'avoir été victime d'une machination. Il s'agit donc pour elle de dénouer cette énigme et d'apporter les preuves matérielles de son innocence à la police.Luna va réagir et agir seule, avec ses propres moyens, en puisant au fond d'elle-même la force de dépasser les limites de son handicap.
BANDE DESSINEE / ENQUETE POLICIERE / HANDICAPE VISUEL
Texte
Disponibilité
Ajouter au panier
Article de périodique
, Cote :
PER BUL PED
JESSEL, Nadine
Le projet DDmath
Point sur l'actualité scientifique. [Dossier]
2022
Bulletin pédagogique GPEAA/ Revue du groupement des professeurs et éducateurs d'aveugles et d'amblyopes
, N°
259
, du
01/12/2022
,
p. 11-16
L'objectif du projet DDmath est de partager différentes expériences d'enseignement des mathématiques auprès de personnes déficientes visuelles. Le consortium est constitué de représentants d'Italie, d'Allemagne, de Pologne et de France. Suivant les niveaux de classe et les modalités de scolarisation, inclusives ou non, les problématiques demeurent même si les solutions pour rendre accessible l'information mathématique (formules mathématiques) à des personnes déficientes visuelles ne sont pas forcément les mêmes. Nous avons concentré notre travail sur l'accessibilité des formules mathématiques au niveau du collège et du lycée en nous appuyant sur l'apport du numérique donc pour des élèves ayant des compétences dans l'usage d'un ordinateur et de ses outils d'accessibilité (lecteur d'écran, plage braille). Nous nous sommes appuyés sur une méthode de linéarisation de l'information mathématique ainsi que sur le logiciel Lambda permettant d'éditer et de lire cette information. [Résumé d'auteur]
ACCESSIBILITE / AVEUGLE / BRAILLE MATHEMATIQUES / DEFICIENT VISUEL / ENSEIGNEMENT DES MATHEMATIQUES / ENSEIGNEMENT SECONDAIRE / HANDICAPE VISUEL
Niveau généralités
Ajouter au panier
Article de périodique
, Cote :
PER BUL PED
GINIEIS, Jean-Louis/BEDHET, Jacques
Le projet mathsDV
Point sur l'actualité scientifique. [Dossier]
2022
Bulletin pédagogique GPEAA/ Revue du groupement des professeurs et éducateurs d'aveugles et d'amblyopes
, N°
259
, du
01/12/2022
,
p. 6-11
L'association apiDV développe un projet, mathsDV, pour faciliter l'accès des personnes déficientes visuelles aux études scientifiques, techniques, engineering et mathématiques (STEM). Une des clés d'aboutissement d'un tel projet est l'implication des futurs utilisateurs dès la définition des besoins et jusqu'aux tests de validation des réalisations. Ainsi, les paragraphes suivants présentent plus en détail le projet et proposent une participation des enseignants et de leurs élèves déficients visuels à quelques ateliers tout au long du projet. [Résumé d'auteurs].
ACCESSIBILITE / AVEUGLE / DEFICIENT VISUEL / ENSEIGNEMENT DES MATHEMATIQUES / HANDICAPE VISUEL
Niveau généralités
Ajouter au panier
Page web
Arrêté du 17 novembre 2022 portant ouverture d'une session d'examen pour l'obtention du certificat d'aptitude à l'enseignement général des aveugles et des déficients visuels en 2023
2022
Arrêté
JO/ Journal officiel lois et décrets
, N°
0283
, du
07/12/2022
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000046691255
La date de clôture des inscriptions à l'examen est fixée au 16 décembre 2022.
AVEUGLE / BRAILLE / CERTIFICAT D APTITUDE A L ENSEIGNEMENT GENERAL DES AVEUGLES ET DES DEFICIENTS VISUELS / CONCOURS DE RECRUTEMENT / DEFICIENCE VISUELLE / ENSEIGNANT SPECIALISE / HANDICAPE VISUEL / TEXTE REGLEMENTAIRE
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
371.91 BUR M
BUREAU, Sophie
Mon imagier à toucher
Paris : Circonflexe
,
2011
non paginé [32] p. : ill. en coul., couv. ill. en coul.
Cet imagier tactile permet de reconnaître les formes des animaux et des objets du quotidien. [Résumé d'éditeur]
HANDICAPE VISUEL / IMAGIER / LIVRE TACTILE
Niveau licence et master
Disponibilité
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
371.91 SAU E
SAULNE
L'effet Durian
Paris : Casterman
,
2014
201 p. : ill. en coul. ; 30 cm
De la naissance à l'âge adulte, le surprenant portrait d'une aveugle extraordinairement attachante, qui compense son handicap par une énergie hors du commun.
Deux jumelles naissent à Hong Kong de père inconnu. L'une d'entre elles, Jade, est venue au monde presque aveugle, avec des yeux entièrement blancs qui ne lui permettent qu'une vision extrêmement restreinte. Mais au fil du temps, pour compenser ce lourd handicap, l'enfant va développer un rapport au monde ludique, excentrique et provocateur, avec la complicité de sa soeur Sophie et de Philippe, un ami français de la famille qui va progressivement jouer auprès des jumelles un rôle de mentor, en lieu et place du père absent....
BANDE DESSINEE / HANDICAPE VISUEL
Texte
Disponibilité
Ajouter au panier
Livre
, Cote :
371.91 FAB T
FABREGUETTES, Jonathan
Tacti'jeux 2 : 30 nouveaux défis tactiles à relever
Limoges : Mes mains en or
,
2022
30 cm
Des jeux classiques enfin regroupés dans un livre-jeu tactile ! Labyrinthes, jeux de l'intrus, jeux du négatif... Pour trouver les solutions, pas de secret : il faut toucher ! [Résumé d'éditeur]
BRAILLE / HANDICAPE VISUEL / JEU ADAPTE / JEU TACTILE
Niveau licence et master
Disponibilité
Ajouter au panier
Premier |
Précédent |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
Suivant |
Dernier